Pages: 224, hard back
Languages: English and Danish
Text: Ph.D., Associate Professor Mette Simonsen Abildgaard - Art Historian Mette Kristensen
Poetry: Jonna Pedersen
Translation: Glen Garner (Mette Simonsen Abildgaard’s and Mette Kristensen’s texts) - Cinnober
Photo: Marianne Leth - Cinnober
Design: maurydesign.dk
Print: LaserTryk
ISBN: 978-87-987429-8-2
@2023 Cinnober Edition, Jonna Pedersen and the authors
Price: 250 DKK/ 35 Euro + postage
This book provides an in depth insight into Jonna Pedersen’s artistic work in the period 2017 to 2023, and is richly illustrated with photos of works.
Ph.D., Associate Professor Mette Simonsen Abildgaard’s essay “Ping! The Reflectively Nostalgic Telephone Call” offers both an exciting and historical view of the history of the telephone and the artist’s interest in this communication technology, expressed in the work series [ Fone ]. For several of the works, the artist has written small prose poems.
In her essay, “The Impact of the Past on Our Lives Today”, Art Historian Mette Kristensen tells about Jonna Pedersen’s Existence series where the artist sets out to investigate impacts of the past and childhood that have the potential to prompt more general reflection on the present age and our identity and existence in a constantly changing world.
The book also contains an introduction to the work “The Sexism Game” and the solo exhibition “Yes. No! Maybe...” and Jonna Pedersen’s short story “Ursula Bent”, which deals with self affirmation.
Denne bog giver et indgående indblik i Jonna Pedersens kunstneriske arbejde i perioden 2017 til 2023, og er rigt
illustreret med fotos af værker.
I teksten ”Ping! Den refleksivt nostalgiske telefonsamtale” giver Ph.D., Lektor Mette Simonsen Abildgaard en både spændende og historisk indsigt i telefonens historie og kunstnerens interesse for denne kommunikationsteknologi, udtrykt i værkserien [ Fone ]. Til flere af værkerne har kunstneren skrevet små prosadigte.
I teksten ”Fortidens aftryk på vores eksistens” beretter kunsthistoriker Mette Kristensen om Jonna Pedersens værkserie Existence, hvor kunstneren undersøger forskellige aftryk fra fortiden og barndommen, som kan føre til mere overordnede refleksioner over nutiden, vores identitet og eksistens i en verden i konstant forandring.
Bogen indeholder desuden en indføring i værket ”Sexismespillet” og soloudstillingen ”Ja. Nej! Måske…” samt Jonna Pedersens novelle ”Ursula Bent”, som omhandler det, at stå ved den man er.
Sider: 32, hard back
Tekst og musik: Bjørn Eriksen
Tegninger: Selma Benkaaba Hornbæk og Sofia Benkaaba Hornbæk
Layout: maurydesign.dk
Tryk: LaserTryk
ISBN: 978-87-987429-7-5
@2022 Cinnober Edition og Bjørn Eriksen
Pris: 100 kr. + forsendelse
Denne syng- og malebog indeholder 12 af Bjørn Eriksens sjove og eventyrlige børnesange forsynet med noder og becifringer og plads til børnenes egne tegninger.
Der er en sammenhæng mellem billedkunst, musik og tekst.
Det er Bjørn Eriksens udgangspunkt, da han selv arbejder som både billedkunstner, komponist og tekstforfatter.
Tanken med SYNG & MAL er, at børnene kan illustrere sangene med deres egne tegninger, og voksne kan synge og spille sangene sammen med børnene.
Sangene er udgivet som albummet ”Syng & Mal”, og kan streames på samtlige streamingstjenester: Spotify, YouSee, iTunes osv. eller via QR koden.
Selma og Sofia på 10 år, som har tegnet 4 tegninger til sangbogen, sådan at der er ”taget hul på” for at inspirere andre børn. Da Selma og Sofia tegnede deres bidrag til bogen, lyttede de meget intenst til sangene, og lagde mærke til detaljer i teksten, som de ellers ikke havde lagt mærke til. Og de havde en fin dialog med deres mor, imens de tegnede.
Bjørn Eriksen håber, at bogen kan give anledning til mange hyggelige stunder voksne og børn imellem.
Bjørn Eriksen har tegnet og malet hele livet, og gik på Skolen for Brugskunst (idag Akademiets Designskole) fra 1984-86.
Debuterede som billedkunstner på Kunstnernes Efterårsudstilling i 1985, og har siden da udstillet et utal af gange både herhjemme og i udlandet. Musikken kom til i en sen alder, som om der gik hul på et dige. Pludselig fossede musikken ud. Det har resulteret i en lang række album, der er udgivet som streaming. Bjørn Eriksen skriver både moderne klassisk musik, ballader og børnesange.
Bogen er blevet til med støtte fra Rødovre Kulturråd,
Børnekulturpuljen i Rødovre Kommune og Rooster Music.
Sider: 60, soft back
Tekst: Inge Schjødt - Cinnober
Digte: Jonna Pedersen
Sprog: Dansk
Layout: Cinnober
Fotos: Jonna Pedersen
Tryk: Lasertryk
ISBN: 978-87987429-7-5
© Cinnober Edition 2017, København
Pris: 50 kr. + forsendelse
Denne bog omhandler billedkunstner Jonna Pedersens værkserie Brændende Kærlighed, hvor hun har undersøgt vores madkultur i en serie malerier, collager og digte i et forsøg på at kortlægge dansk madidentitet ud fra danske middagsretter og kager.
Hendes kunstneriske tilgang er en narrativ dokumentarisk undersøgelse, med fokus på mad som et kulturelt fænomen. Hun er nysgerrig på de betydninger, vi tillægger mad i vores hverdag. Mad er en sanselig oplevelse, og i værkerne har Jonna Pedersen arbejdet med at få det sanselige frem. Al maden i motiverne er tilberedt, og anretningerne har stået model i atelieret.
Hos Jonna Pedersen er der traditioner og sanselighed på menuen, såvel som humor, nærvær og genkendelsens glæde, som stimulerer os til at opleve vore egne madfortællinger. Kunstneren serverer os en anledning til refleksion i mødet med malerierne af bøf, boller i karry og stegt flæsk med persillesovs. I en stribe digte har Pedersen tillige sat ord på sanseligheden. Og opskrifterne fra et gammelt opskriftshæfte fra Voss er blevet omdannet til elementer i en række collager, der alle omhandler problematikken omkring hvad vi skal vi have til aftensmad.
Tekst: Kunsthistoriker Bente Jensen - kunstkritiker Ole Lindboe
Sider: 48
Sprog: Dansk med engelsk resumé
Layout: Cinnober
Fotos: Kunstnerne
Tryk: Handy-Print A/S
ISBN: 978-87987429-6-8
© Cinnober Edition 2012, København
Pris: 100 kr. + forsendelse
Dette katalog omhandler udstillingen NEW YORK CITY BLUES, hvor New York kunstnerne Grace Graupe Pillard og Robin Tewes og de danske kunstnere Jonna Pedersen og Bjørn Eriksen tager os stilfærdigt og insisterende med ind i det store maleri kaldet New York.
I deres værker kommer de visuelt og mentalt ind under huden på NYC. Der er byen, og der er menneskene, der befolker den. Kunstnerne skildrer NYC gennem disse to optikker og føjer hver især en tone til den store blues om den store by.
Kunsthistoriker Bente Jensen beskriver de 4 kunstneres indgangsvinkel til udstillingen og kataloget har forord af Ole Lindboe, som har besøgt New York 77 gange.
Kataloget indeholder et engelsk resumé af al tekst og er rigt illustreret med værker af de 4 kunstnere.
Grace Graupe Pillard er født i New York City. Uddannet på Music & Art High School, City College of NY, City University of NY, Art Student’s League of NY.
Udstillet på utallige museer (bl. a. MOMA) og gallerier i New York, og i resten af USA, samt i London.
Modtaget legater fra bl.a. New Jersey State Council on the Arts og Center for Innovative Printmaking, og udført adskillige offentlige udsmykningsopgaver.
Repræsenteret i samlinger, fx. The Newark Museum, The New Jersey State Museum, Malcom Forbes, The Roland Gibson Foundation, Robert Wood Johnson, Bell Laboratories, Jersey City Museum og Coca-Cola Corporation.
Robin Tewes er født i New York City. Uddannet 1978 C.U.N.Y. B.F.A, Magna Cum Laude, Hunter College, New York City.
Udstillet på utallige museer og gallerier i New York, og i resten af USA, samt i Toronto, London, Gent, Mexico City, Beijing og Paris.
Modtaget legater fra bl.a. Edwin Austin Abbey Mural Workshop Fellowship, Pace University Residency Painting Program, Pollock-Krasner Foundation Award, Adolph and Esther Gottlieb Foundation Award og New York Foundation for the Arts.
Repræsenteret i samlinger, fx Michael L. Royce, Neuberger Berman Museum Collection og MOMA.
Jonna Pedersen er født i 1971 i Lumby, Odense. Uddannet på private billedkunstskoler og hos kunstmaler Håkan Nyström. Cand. Negot fra Syddansk Universitet. Medlem af Bkf.
Debuterede i 2005 på Charlottenborgs Forårsudstilling, siden da antagelse på 10 censurerede udstillinger.
Udstillet i New York, Berlin, Boston, London, Amsterdam, Barcelona og mange steder i Danmark.
Modtaget arbejds- og rejselegater fra bl.a. Statens Kunstfond, Statens Kunstråd, Oticon Fonden og Hielmstierne-Rosencroneske Stiftelse.
Repræsenteret i samlinger, fx Alexandre Gertsman Contemporary Art Collection, New York og Sociale Verzekeringsbank, Zaanstad, Holland samt private samlinger.
Bjørn Eriksen er født 1957 i Nyborg. Uddannet på Danmarks Designskole i 1986.
Debuterede 19 år gammel på Galleri Danehof i Nyborg og i 1985 på Kunstnernes Efterårsudstilling. Siden er det blevet til deltagelse på 10 censurerede udstillinger, galleriudstillinger i New York, Berlin, Barcelona, Hamborg, London, Amsterdam og i danske gallerier, kunsthaller og museer.
Legater fra bl.a. Statens Kunstråd, Oticon Fonden, Toyota Fonden. Medlem af Bkf, optaget i Weilbachs Kunstnerleksikon.
Repræsenteret offentligt: Odense Universi-tetshospital, Vester Vamdrup Skole, Frederiksberg Rådhus, Kolding Rådhus, Synoptik, Odsherred Kommune og Uden-rigsministeriet.
Pages: 160, soft back
Text: Art Historian Trine Ross - Art Historian Bente Jensen - Art Critic Ed McCormack
Language: English
Photos: Dorthe Krogh - Marianne Leth
Layout: Cinnober
Print: Handy-Print A/S
ISBN: 978-87-987429-4-4
@2011 Cinnober Edition, Copenhagen
Price: 150 DKK / 15 Euro + postage
DOCUMENTARY is a book about art and reality. Individually, the two concepts can be hard to define, and many have tried over the years. But this much is sure: art creates its own reality.
Some art specifically and very directly depicts humanity and existence. Other art documents and depicts humanity based on the traces we leave behind.
Jonna Pedersen practices the latter, showing us reality based on human actions and traces. Barcelona, Berlin, New York and Copenhagen are cities that have inspired her. So has a local auto repair shop. Her documentation makes the invisible visible. Nothing is too ugly or nonaesthetic.
Though individual places may seem to be standing still, they are constantly changing. Jonna Pedersen overlays her work with a larger temporal perspective. Her pictures are about what has happened before as well as what is going to happen next.
Art historian Trine Ross’s essay Vanitas on Jyllingevej offers an engaging introduction to Jonna Pedersen’s working process and development, describing the close connection between her life and her art.
Still lifes have a big place in Jonna Pedersen’s world. The artist’s fascination with product packaging is manifested in representations of everyday life showcasing consumer products. In her essay, Product Stories, art historian Bente
Jensen describes Jonna Pedersen’s reinvention of this classic painting genre.
Additionally, in several places the book is supplemented by reviews of specific works, written by the New York-based art critic Ed McCormack.
Ross, Jensen and McCormack together give us a nuanced and fascinating picture of Jonna Pedersen’s work in the period from 2006 to 2010.
Jonna Pedersen is born 1971 in Odense, Denmark. She is a 2003 graduate of Bjørn Ignatius Øckenholt’s School of Visual Arts, Copenhagen and has also trained with the artist Håkan Nyström.
Jonna Pedersen debuted at the Charlottenborg Spring Exhibition in 2005 and has since shown in a number of juried exhibitions. She is the recipient of several grants, including from the Danish Arts Foundation, the Danish Arts Council, the Oticon Foundation and the Hielmstierne-Rosencrone Foundation. She has exhibited widely in Denmark, as well as in New York, Berlin, London, Bosto, Amsterdam, Barcelona and other cities.
Jonna Pedersen considers it essential to constantly practice her art and challenge herself. For her, life and art are intertwined. The things that occupy her have roots in her past or derive from everyday life. As a child, a backyard playhouse was her main free space, a sanctuary where she could give her imagination free reign. She still does so today, at her studio known as the playHOUSE.
Blessed with abundant natural talent, Jonna Pedersen is arguably one of the most important artists working in Denmark today.
Sider: 144, soft back
Tekst: Kunsthistoriker Trine Ross - kunsthistoriker Bente Jensen
Sprog: Dansk
Fotos: Dorthe Krogh - Marianne Leth
Layout: Cinnober
Tryk: Handy-Print A/S
ISBN: 978-87-987429-3-0
@2010 Cinnober Edition, København
Pris: 150 kr. + forsendelse
Bogen DOKUMENTAR handler om kunsten og virkeligheden. To størrelser, der hver især er svære at definere, dog er der gennem tiden blevet gjort utallige forsøg på dette. Uanset hvad skaber kunsten sin egen virkelighed. Der er kunst, der specifikt og meget direkte fortæller om mennesket og tilværelsen; og der er kunst, der dokumenterer og fortæller om mennesket ud fra dets spor.
Jonna Pedersen viser os virkeligheden ud fra menneskets spor og gøren. Storbyer i form af Barcelona, Berlin, New York og København har været inspirationskilder for Jonna Pedersen. Samt et autoværksted. I hendes dokumentation gøres det usynlige synligt, og intet er for grimt eller uæstetisk. Det enkelte sted står stille og er samtidig i forandring, Jonna Pedersen indarbejder et større tidsperspektiv i sine værker. Værkerne handler også om, hvad der er sket, og hvad der kommer til at ske.
I teksten Forgængeligheden på Jyllingevej giver kunsthistoriker Trine Ross en medlevende indsigt i kunstnerens arbejde med den kunstneriske proces og man indføres i udviklingen og opnår forståelse af, hvordan livet og kunsten hænger sammen.
Jonna Pedersens univers omhandler også stilleben. Kunstnerens fascination af emballage udmønter sig i gengivelser af det nære liv i form af konsumprodukter. I teksten Konsumfortællinger beretter kunsthistoriker Bente Jensen om, hvordan Jonna Pedersen genoptager, revitaliserer og fortolker en klassisk kunstnerisk genre.
Trine Ross og Bente Jensen giver os tilsammen et nuanceret og fascinerende billede af Jonna Pedersens værkproduktion i perioden 2006-2010.
Text in English: Cinnober - Torben Weirup - Ole Lindboe - Bjørn Eriksen - Ed McCormack
Pages: 160 pages in colour
Photos: Dorte Krogh - Bjørn Eriksen
Layout: Cinnnober
Print: Handy-Print A/S
ISBN: 978-87-987429-5-1
© Cinnober Edition 2011, Copenhagen
Price: 150 DKK + postage
The book Next Step Reality is a presentation of Bjørn Eriksen's work over the years - from oil painting in the form of figurative painting and portraits to ink drawings, collages and watercolors. The book provides a comprehensive introduction to the artist's universe and fascination for mankind in all its forms and manifestations.
The book contains an image analysis of the painting "Cool Venus", written by Torben Weirup and Ole Lindboe describes Bjørn Eriksen's approach to the portrait series "American Faces".
Additionally, in several places the book is supplemented by reviews of specific works, written by the New York-based art critic Ed McCormack.
The book is richly illustrated with Bjørn Eriksen’s works.
Bjørn Eriksen is born 1957 in Nyborg, Denmark. Only 9 years old a talented artist. First solo show at the age of 19. Educated at The Danish Design School 1986.
Debut at Artists Fall Exhibition 1985 and since then participation at 10 juried shows. Solo and group shows in New York, Berlin, Cologne, London, Hamburg, Barcelona, Amsterdam, Faroe Islands and throughout Denmark.
Received grants from The Danish Academy, The Danish Arts Council,Oticon Foundation and Toyota Foundation. Member of The Danish Association of Visual Artists.
Tekst: Cinnober - Torben Weirup - Bjørn Eriksen - Denis Virlogeux
Sider: 160
Fotos: Dorte Krogh - Bjørn Eriksen - Denis Virlogeux
Layout: Cinnnober
Tryk: Handy-Print A/S
ISBN: 87-987429-2-2
© Cinnober Edition 2010, København
Pris: 100 DKK + forsendelse
Spor af virkeligheden er en samtalebog mellem malerne Bjørn Eriksen og Denis Virlogeux. Bogen indeholder billedanalyser og efterskrift afTorben Weirup.
“Maleri handler ikke om at gengive noget som helst virkeligt, men er en skabelse af virkeligheden i sig selv.”
De to malere, Bjørn Eriksen og Denis Virlogeux, udfordrer denne påstand igennem en dialog i ord og billeder. Deres værker kredser netop om relationen mellem virkeligheden og maleriet.
Bjørn Eriksen og Denis Virlogeux arbejder begge ud fra fælles menneskelige grundvilkår, uden at tage patent på deres virkelighedsopfattelse. Tværtimod fremstår den som en poetisk og gyldig mulighed. Derved bliver deres kunst alment interessant, seværdig og åben for tolkning. Det er en subtil kommunikation af det sete, det usagte mellem mennesker og de grundstemninger i livet, som kun vanskeligt og upræcist kan beskrives med ord, men føles så stærkt.
Bjørn Eriksen
Den virkelighed, som fremkommer på lærredet, er en delvist underbevidst og delvist bevidst proces. Opfattelsen af modellens tilstedeværelse i rummet, den fremkomne bevægelse, skyggen som falder på gulvet, lyset. Alt sammen noget, som udmønter sig i det færdige værk, som en sum af det sete.
Denis Virlogeux
Maleriets muligheder udforskes skiftevis i mange udtryksformer, fra symbolismen til realismen. Lige som livet byder på skift af meditativ indadvendthed, objektiv opmærksomhed, eller ekspansiv søgen, veksler Virlogeux fra en indadskuende fabuleren, til en indlevelse udadtil i det sete, ofte med en ekspansiv og spontan malemåde.
Tekst: Kunstkritiker Ole Lindboe
Grafisk design: Dan Eggers
Fotos: Rasmus Eibye
ISBN: 87-987429-1-4
© Denis Virlogeux 2006
Cinnober Edition, København
Texte: Ole Lindboe
Maquette Dan Eggers
ISBN: 87-987429-0-6
© Denis Virlogeux 2006
Cinnober Edition, Copenhague
Maleriet starter der, hvor ordene slipper op. Maleriets Stemme er en »fortælling« om sansning, stemninger og en komposition i det enkelte billede, der kun får betydning set i relation til de andre elementer i billedet. Den franskfødte kunstner Denis Virlogeux er en overvejende figurativ maler, som hele tiden flytter sit maleri nye steder hen – i en stadig opdagelsesrejse på vej mod et autentisk udtryk. Nye Virlogeux-seere kan begynde her.
La peinture commence là où les mots s’épuisent. La voix de la peinture est un « récit » des sens, des climats émotionnels, et de leurs correspondances avec les éléments plastiques de la composition. Denis Virlogeux, artiste franco danois, est un peintre figuratif avant tout, mais toujours en mouvement dans la recherche d’une expression authentique. Il n’est pas de meilleure clé, pour découvrir son univers pictural.
Denis Virlogeux er født i Frankrig i 1948. Han bor og maler i Danmark siden 1979. Han er medlem Société des Artistes Français, af Billedkunstnernes Forbund og underviser på Danmarks Designskole.
Han blev optaget på den Franske kunstakademi (Ecole Nationale Supérieure des Beaux-Arts) i 1970. Han gennemførte en civil ingeniør uddannelse (1975) og en billedkunst licence på Paris VIII universitet (1978).
Hans arbejde veksler mellem en koloristiske, nogle gange minimalistiske udtryk, og en neoklassisk symbolisme, for hvilken han er anført i Habartas verdensleksikon af
fantastisk, surrealist og symbolist kunst.
Han er repræsenteret i offentlige samlinger bl.a. Museum Køge Skitsesamling, Storstrøm Amts kunstfond og Fond Régional Artistique des Pays de la Loire (Frankrig).
Han har modtaget priser og legater: Bronze medalje fra Société des Artistes Français, 2009. Prix Jacques Couderc ved Art en Capital udstillingen på Grand Palais, Paris, 2009. Prix Salon de Peinture de Castel Sarazin, 2004. Prix du Jury, salon ETP, 1999. Legat fra Amsterdams Instituut voor Schilderkunst, 1995. Billedkunstråd Roskilde Amt, Danmark, 2006. Samt legater i forbindelse med gruppe udstillinger: Kulturministeriets legat KIKU (sammen med Dansk Figuration), Tuborg Fondens Legat (sammen med Dansk Figuration), Danmark-Frankrigs Fondens Legat (sammen med Dansk Figuration).
Artiste peintre membre de la Société des Artistes Français etmembre de BKF, Association des Artistes Danois.
Expositions internationales et salons récents:
2010 Forum des Arts Plastiques en Île de France 2009 Art en Capital, Grand Palais, Paris
2008 Figures, Boé, France
2008 Salon d’été de Masnedöfort, Danemark
2008 Figuration Danoise, Galerie Mortensen & Markman, Copenhague, Danemark
2007 Paix de Tilsit, Musée de Tilsit, Kaliningrad, Russie.
2007 Figuration Danoise, Rönnebæksholm, Danemark
2006 Art Copenhagen. Copenhague, Danemark
2005 Den Fleksibel Virkelighed, Musée de Halmstadt, Suède
2005 Den Fleksibel Virkelighed, Musée de Vestjyllands, Danemark
2005 Salon de Castel Sarazin 2005, France
Expositions individuelles récentes:
2009 Traces of Reality, Copenhart Gallery, Copenhague, Danemark
2008 Rétrospective, 30 ans de peinture au Danemark. Fuglsanghus, Hörsholm. Danemark
2006 Galerie Horn, Lolland, Danemark
2006 Galerie Braenderigaard. Horsens, Danemark
2005 Galerie Art Présent, Paris
Prix et médailles:
Médaille de bronze, Société des Artistes Français, Art en Capital, Grand Palais, 2009
Prix Jacques Couderc, section peinture, 2009
Prix du Salon de Peinture de Castel Sarazin, 2004
Prix du Jury, salon ETP, 1999, Paris
Aides à la création:
Billedkunstråd Roskilde Amt, Danemark, 2006
Amsterdams Instituut voor Schilderkunst, 1995
Ministère de la Culture du Danemark
Tuborg Fonden, 1988
Danmark-Frankrigs Fonden, 1988
Textes:
Spor af virkeligheden, par Torben Weirup, Cinnober Edition, Copenhague, 2010
Lexikon der phantastischen Künstler, Editions Gerhard Habarta, 2009.
Denis Virlogeux et la voix de la peinture, par Ole Lindboe, Cinnober Edition, 2006.
Denis Virlogeux og maleriets stemme, par Ole Lindboe, Cinnober Edition, 2006.
Kunstpanorama, by Trine Ross, Roskilde Amt Forlag, 2006.
Arts Actualités Magasine, France, septembre 2005.
Collections publiques:
KØS, musée national des esquisses, Danemark
Fond artistique régional des Pays de la Loire.
Fond artistique Storström Amt, Danemark.
Mairie de Stevns, Danemark.
Fond artistique de Roskilde, Danemark.
Copyright © Alle rettigheder forbeholdes